
Radical Statistics   Issue 104 

 

 13 Dr Peter Wilmshurst 

The effects of the libel laws on 
science – a personal experience 

 

Dr Peter Wilmshurst 
 
Over the last three and a half years I have defended three defamation 
claims (for both libel and slander) in the High Court in England 
brought by NMT Medical, (NMT) a US medical device corporation. The 
claims ended recently when NMT went into liquidation. I still do not 

know how much defending the claims has cost me. I believe that I had 
to defend the claims to ensure that the results of the Migraine 
Interventional with STARFlex© Technology (MIST) Trial were published 
accurately and fully. To understand the legal cases one needs to 
understand some of the events in the trial. The trial was sponsored by 
NMT, it was performed in the UK and I was one of two co-principal 

investigators.  

The first claim was issued soon after I spoke about the results of the 
MIST Trial at the Transcatheter Cardiovascular Therapeutics (TCT) 
conference in the USA in October 2007. Comments attributed to me 
were put in an article on a US cardiology website, called heartwire by 

medical journalist Shelley Wood. The website and the journalist were 
not sued. The second claim was for an amended version of the article, 
which remains on the website [1]. Shelley Wood had made a recording 
of what I said about the trial at TCT. Defending the claims was made 
difficult because the website editor, Larry Husten, refused to give me 
either a copy of the recording or a transcript of the words I had said 
about the trial. He claimed that what I had said was confidential and 

company policy did not allow him to share with me what I had said. 
Some may think it is strange that the same consideration for 
confidentiality did not prevent the website publishing part of what 
they claimed that I had said about the trial. 

The Today Programme on Radio 4 broadcast an interview with me 
about the English libel laws on 27 November 2009. The interview was 

pre-recorded and checked by the BBC’s lawyers to make sure that 
there was no risk of defamation. Nonetheless NMT issued a third claim 
against me in the High Court on 26 November 2010 in respect of the 
broadcast. Because there is a limit of one year on issuing claims for 
defamation that was the last possible day that the claim could be 
issued. NMT had a maximum of 4 months after the claim was issued 

in which to serve it. They served it at 10.20pm on 24 March 2011. The 
fact that NMT waited until the last possible moment to issue the claim 
and then to serve it does not suggest urgency on the part of NMT to 



Radical Statistics   Issue 104 

 

 14 Dr Peter Wilmshurst 

defend its reputation. NMT took no action against the BBC and did not 
attempt to have the interview removed from the BBC’s website. 

I believe that everything that has been done during the claims was 
designed to make the case long and complex, which increased legal 

costs and would have increased the chance of bullying me into an 
agreement that gagged me from expressing my concerns about the 
clinical trial. I do not believe that the claims were ever about NMT’s 
reputation in this jurisdiction. In fact NMT’s device was not used by 
many UK cardiologists and I believe that few if any of those would 
have seen the article on heartwire until their attention was drawn to it 

when news of NMT’s claim against me became public knowledge. 

Another reason that I believe that the purpose was to prevent me 
expressing my concerns about the MIST Trial is that for more than a 
year before the first claim was issued NMT and the company’s lawyers 
threatened me by email and letter with an action for breach of 

confidentiality and threatened to get an injunction to prevent me 
speaking about the MIST Trial’s results.  

Because I was the principal cardiologist in the trial I knew that the 
results promulgated were incorrect and incomplete including those 
published in 2008 in the medical journal, Circulation.[2] Even though 

the steering committee had earlier agreed that I would be the first 
author of the paper, I rejected the offer to be an author of the paper in 
Circulation. So did another member of the steering committee, Dr 
Simon Nightingale. NMT had refused to give the steering committee 
full access to the data, but even with limited data it was clear that the 
paper contained errors and omissions. 

I provided scientific evidence to Circulation. In 2009 Circulation 
published a correction of 700 words, a data supplement of 4 pages 
and an amended version of the paper.[3, 4, 5] Despite my scientific 
vindication, NMT continued the actions. One might think that the 
correction supported a defence of “justification” (the legal defence that 

what was said was true), but NMT’s lawyers argued an innuendo 
meaning that by seeking a correction I accused the corporation of 
dishonesty. 

NMT’s legal claims went in tandem with attempts by the corporation to 
discredit me. For example it was reported that NMT claimed that I had 
lied when I had said that I was a co-principal investigator in the MIST 

trial. Commenting on that Shelley Wood wrote that numerous press 
releases on NMT’s website referred to me as a co-principal investigator 
[1]. I did not sue NMT even though my lawyers advised that I had been 
libelled. I was faced with the virtual impossibility of enforcing any libel 
judgement in the USA. NMT were protected from the reach of the 
English defamation laws by US laws, but the corporation could use 

the English libel laws to make me a victim of libel tourism. Secure in 



Radical Statistics   Issue 104 

 

 15 Dr Peter Wilmshurst 

that knowledge NMT falsely accused me of such things as protocol 
violations, but when challenged on that by reporters NMT refused to 
specify the protocol violations. 

There were other issues during the clinical trial that concern me. I 

discovered that some of the trial investigators, including my co-
principal investigator, Dr Dowson, and another member of the trial 
steering committee had owned shares in NMT during the trial. This 
was despite the written assurance by Dr Dowson to the responsible 
Multicentre Research Ethics Committee (MREC) that neither he nor 
any other key investigator owned shares in NMT. After the trial was 

over I discovered that during the trial Dr Dowson had been under 
investigation by the General Medical Council (GMC) for misconduct in 
another industry sponsored multicentre migraine clinical trial in 
which Dr Dowson was the principal UK investigator. In March 2004 
the responsible MREC closed that other trial down and reported Dr 
Dowson to the GMC. The GMC was informed that MREC “decided that 

it would not be appropriate for Dr Dowson to continue to act as chief 
investigator for the study in the United Kingdom.” A few months later 
another MREC committee allowed Dr Dowson to be my co-principal 
investigator in the MIST Trial while the GMC investigation was in 
progress. 

Dr Dowson joined the MIST Trial in August 2004 soon after Professor 

Peter Goadsby, who originally planned to be the principal headache 
specialist in the trial, resigned. I was not told that Dr Dowson was 
under investigation by the GMC, even though I was the co-principal 
investigator and principal cardiologist in the MIST Trial. In March 
2006, the findings against Dr Dowson were found proved by the GMC 
and conditions were imposed on his registration,[6] but even at that 

point I was not told about the GMC investigation or hearing. I learned 
about the GMC findings in October 2006 from an individual 
unconnected with the trial. Dr Dowson’s participation in the trial 
occurred despite the fact that the Clinical Trial Agreement explicitly 
stated that individuals were not allowed to be trial investigators if they 
were under investigation by a list of regulators, which included the 

GMC, or if data produced by the investigator in any previous study 
has been rejected because of concerns about its accuracy or because it 
was generated by fraud. 

When the paper concerning the MIST Trial was published in 
Circulation I had a number of additional concerns. For example there 

was no mention of the fact that in some patients in the trial the 
STARFlex implant had come loose from the implantation site in the 
heart. One device lay free in the right atrium and another was carried 
by blood-flow to a pulmonary artery. These are serious, indeed 
potentially life-threatening, complications of the implantation 
procedure. That those serious adverse events occurred was stated 



Radical Statistics   Issue 104 

 

 16 Dr Peter Wilmshurst 

explicitly in the corrected version of the paper, but I am concerned 
that they were not revealed in the original version and that other 
things that should have been explicitly amended have not been 
corrected even though the editors of Circulation knew about them 

before the correction was published. 

The published paper had 15 authors. None of the authors was on the 
committee that designed the trial but I was. There was no 
acknowledgement of the members of the trial design committee and I 
suspect that might have been to avoid acknowledgement of my 

contribution to the design of the MIST Trial. Neither was there any 
acknowledgement of the contribution of Dr Nightingale, who was also 
on the steering committee with me and like me was so concerned 
about the way that the results were presented that he also refused to 
be an author. Dr Nightingale and I had also done over 600 (over 30%) 
of all patient visits in the trial, we had written the first draft of the 

paper at the request of the steering committee, and we had helped 
with data analysis, but we got no acknowledgement, even when the 
paper was corrected. It is notable that some of the named authors did 
very few patient visits; none had a role on the trial design committee; 
and few were involved in trial administration, data analysis or 
correcting the drafts of the paper. One author’s role was purely to do 

only 8 patient visits. I believe that it is unacceptable that Circulation 
has failed to deal properly with the issues of authorship and 
acknowledgement of contributions in the corrected version of the 
paper. 

Bizarrely one doctor named as an author, Dr Rickards, died in May 
2004,[7] six months before MREC gave approval for the trial to start in 

November 2004 and three months before Dr Dowson was recruited in 
August 2004. Dr Rickards was an eminent cardiologist and his name 
adds credibility to the trial, but he was not on the design committee 
and he died too early to have contributed to the research. Not only was 
he named as an “author” of the paper, he was also named as an 
author of a response to correspondence about the paper that was 

published in 2009 - 5 years after he died [8]. That response was 
published after I informed the editors of Circulation that Dr Rickards 
died in 2004. Apparently the editors of Circulation saw no obstacle to 
allowing Dr Rickards to be an “author” of a response he did not 

approve, in reply to correspondence that he had not read, that 
questioned a paper that he had not approved or seen, which dealt with 
research to which he had not contributed. It seems that Circulation 
has ignored the journal’s published requirements for authorship and 
acknowledgement of contributions.  

In the Circulation paper, the address of Dr Dowson, the first author is 

given as King’s College Hospital. The hospital has stated that none of 
Dr Dowson’s work in the trial was performed there. Dr Dowson’s work 



Radical Statistics   Issue 104 

 

 17 Dr Peter Wilmshurst 

at that hospital is limited. It consists of him doing one headache clinic 
each week. Although Dr Dowson stated at TCT that he is a neurologist 
that is untrue. He is not on the GMC’s specialist register and he is not 
a consultant. Neither is he on the general practice register. Most of Dr 

Dowson’s work is in a private clinic in Guildford and it appears that all 
of his work in the MIST Trial was performed there. Obviously, stating 
that the first author’s contribution was from a private clinic in a small 
town is less impressive than saying his contribution was from a major 
teaching hospital in the capital city. Circulation is aware of these facts 

but has not corrected Dr Dowson’s attribution. 

I believe that the corrected version of the paper still contains errors 
and omissions. Even in the corrected version of the paper Circulation 
has failed to report that Dr Dowson owned shares in NMT during the 
MIST Trial. The American Heart Association owns Circulation and the 

Association confirmed for me that they have a record that Dr Dowson 
owned NMT shares during the trial, but Circulation failed to declare 
that conflict of interest in the corrected version even though I pointed 
it out to the editor of the journal. 

There are many other unusual things about the reporting of the MIST 

Trial. For example, when doing an internet search I discovered another 
paper about the trial with the authors named as “A J Dowson, P 
Wilmshurst, K W Muir, M Mullen and S Nightingale on behalf of the 
MIST Study investigators” [9]. Dr Nightingale and I had no knowledge 
of that paper. 

The MIST Trial was a randomised, double blind, sham controlled 

study of the effect of closing a type of hole in the heart, called a 
persistent foramen ovale (PFO), with NMT’s STARFlex© implant to see 
whether that relieved severe refractory migraine with aura. There was 
a good scientific basis for the study and observational reports of 
efficacy that made the investigators and MREC believe it was a 
worthwhile and ethical study. Patients with severe refractory migraine 

with aura and a large PFO were randomised under general anaesthetic 
to either PFO closure or a sham procedure. They were followed up for 
6 months after the procedure by neurologists and headache specialists 
who, like the patients, were blind to treatment assignment. The 
primary endpoint of the trial was the number of patients in the groups 
who were free from migraine. There was no difference: 3 out of 74 

randomised to implantation and 3 out of 73 randomised to sham 
intervention were migraine-free in the analysis period. 

Despite the negative outcome from the trial NMT placed testimonials 
with the names and photographs of the three patients who had a 
STARFlex implant and who were free of migraine during the analysis 
period on a rotating banner on the corporation’s website and in the 

corporations’s annual report. NMT did not publish testimonials from 



Radical Statistics   Issue 104 

 

 18 Dr Peter Wilmshurst 

the three patients who were free of migraine after they had a sham 
procedure. NMT did not publish comments from those who had 
STARFlex implants and who were no better or worse, and two patients 
had intractable migraine after STARFlex implants. 

An important question is how NMT came to make contact with the 
three patients who were free of migraine after STARFlex implants. The 
patient consent forms assured patients that their identities would be 
kept confidential to clinicians. NMT specifically pointed out during the 
trial that no company employee should know the identities of the 
patients. The patients were identified outside the treating hospitals 

only by an alphanumeric code. There was no way that NMT should 
have been able to identify these patients. I now know that each of 
these three patients was under the care during the trial of 
investigators who owned shares in NMT. 

A testimonial from one of the three MIST Trial patients who was 
migraine-free after a STARFlex implant also appeared on the website 

of the Royal Brompton Hospital between mid-2006 and December 
2010. Like the NMT website, the website of the Royal Brompton 
Hospital had a photograph and the name of the patient. The website 
said  

“Our researchers investigated the relationship between migraine 
headaches and holes in the heart. Their study indicates that as 

many as 40 percent of patients could have their migraine 
symptoms significantly relieved through intervention to close the 
holes in their hearts. The MIST 1 (Migraine Intervention with 
STARFlex Technology) study brought together a significant number 
of partners, with the Royal Brompton & Harefield acting as a key 
cardiology centre……. Commenting on the launch of the trial, Dr 

Mike Mullen said “This is significant news for migraine sufferers. 
For the first time this study has shown that closing a PFO can have 
a substantial effect on reducing the symptoms for patients with 
severe migraine. The challenge now for headache doctors and 
cardiologists is to identify the characteristics of patients who can 
benefit from this treatment.” Zoe Willows, a patient involved in the 

trial, suffered migraine with acute aura symptoms for over 22 
years. “My doctors just kept on prescribing different pills and 
medication but nothing ever worked” she said. “I’ve now been 
completely cured and can live my life as a normal person. I 
encourage other migraine sufferers like me to go to their GPs and 
insist that they refer them to a specialist to test whether they too 

have a hole in their heart.””  

There was also a link from the Royal Brompton Hospital’s website to a 
website sponsored by NMT.  



Radical Statistics   Issue 104 

 

 19 Dr Peter Wilmshurst 

It was unacceptable that NMT’s website used selective testimonials to 
suggest that, contrary to the overall results of the MIST Trial, PFO 
closure with a STARFlex implant cured migraine. How much more 
unacceptable was it for the website of an NHS hospital to also 

misrepresent the results? I expressed concerns about the testimonials 
on NMT’s website and the Royal Brompton Hospital’s website to Dr 
Ben Goldacre. In December 2010 he wrote about the websites in his 
Bad Science column in the Guardian newspaper [10]. Only then did 
the Royal Brompton Hospital remove this misleading webpage. 

My experience suggests that corporations can use the English 

defamation laws to misrepresent the results of clinical research. A 
corporation can propagate a misleading version and can use the 
defamation laws to bully those who object into remaining silent. I 
believe from speaking to other doctors in the UK that the fact that 
NMT sued me had the result that other clinicians with concerns about 
NMT’s devices remained silent. I have been told that NMT threatened 

another doctor that he might be sued for libel and I have seen 
evidence that NMT discussed with their English lawyers the possibility 
of initiating claims against others. I believe that because of the 
resulting gagging of doctors with concerns some patients have had 
inappropriate procedures and some have been harmed as a result. 

The law courts are not the best way to determine scientific truth. Few 

judges and even fewer juries have the training to weigh scientific 
evidence. An adversarial system is not the appropriate way, 
particularly when it pits an ordinary individual with limited financial 
resources against expensive barristers employed by corporations with 
more money. Truth should not be decided by those with greatest 
wealth using bullying and threats to make a scientist retract what he 

or she knows is true. 



Radical Statistics   Issue 104 

 

 20 Dr Peter Wilmshurst 

An example of the type of bullying tactics used was an email sent me 
by NMT’s lawyer with a Claim Form sealed by the Court “by way of 
notice rather than service” at 17.09 on the last working day before 
Christmas 2007. It was sent to me as a non-lawyer without 

explanation. Because lawyers’ offices had closed for Christmas ten 
minutes earlier, I was unable to get legal advice for two weeks. So for 
two weeks, I had no idea that the claim had no legal standing until 
served. It was served at the last permitted moment four months later. I 
am sure that the purpose in sending that form “by way of notice” at 
that time was to ruin Christmas for my family and me. 

Elsewhere I have described my experience earlier in my career of being 
threatened with legal action by a pharmaceutical company in order to 
silence me [11]. We know that the English libel laws prevent journal 
editors publishing some articles that they would otherwise publish, 
cause others to remove valid data from websites and prevent 
publication of retractions of fraudulent research in case dishonest 

authors sue them claiming that the retraction was libellous. There are 
other examples of scientists being sued for libel for scientific 
presentations and research publications. This should be a concern for 
everyone with an interest in industry-related research, including all 
patients and consumers. 

Some problems for scientists and doctors with the English libel laws 

are that: 

1. Defamation cases are unique in English law by virtue of the fact 
that the onus of proof is on the defendant. This makes it difficult for 
a defendant to win even when one is in the right. 

2. The costs of defending an action are considerably greater than the 
damages that might be awarded. Cost lawyers estimated that if my 

case had gone to trial the costs would be £3.5 million for each side, 
but the damages likely to be awarded if I lost was estimated at 
about £10,000. As a result the certainty of hundreds of thousands 
of pounds of costs rather than possible damages of tens of 
thousands of pounds are a deterrent to defending a good case.  

3. Normally one has to pay legal costs as one goes along. If I had had 

to do that it would have meant that I should have been bankrupted 
long before the case got to court. The alternatives are to either fight 
as a litigant in person defending oneself in court or to get a lawyer 
to agree to a Conditional Fee Agreement (CFA - “no win, no fee”). 
Very few lawyers will act for defendants on a CFA because the odds 
are stacked against defendants in English defamation cases, 

because, as stated, the onus of proof is on the defendant. NMT’s 
annual reports made it clear that the corporation was confident 
that I would run out of money and I would have to defend myself in 



Radical Statistics   Issue 104 

 

 21 Dr Peter Wilmshurst 

court against their expensive counsel. Obviously it is difficult for an 
individual to win a legal argument against a trained barrister. In 
that situation, had I won, NMT would not have had to pay me any 
legal costs because I would have run up no costs. Fortunately, 

Mark Lewis and Alastair Wilson QC agreed to act for me on CFAs 
because they considered the issues so important. They ran the risk 
of spending much time working on my case for 5 or 6 years until 
the case came to trial and of getting nothing if we lost. I am very 
grateful to them. 

4. A further deterrent to defending a good case is that if one wins, the 

full costs are not recoverable. Typically only about two-thirds of 
costs are recoverable. If my case had gone to trial and I had won (as 
I expected I would) I would have got back about £2.5 million out of 
about £3.5 million spent. As a result I would have been bankrupt 
and homeless despite winning. 

5. It was estimated that the trial would last 6 months. Because I 

would have to be in court, I would have to resign my job to fight the 
case. 

6. If one wins there is no compensation for personal cost, such as time 
wasted and earnings lost by spending time dealing with the case. 

7. The duration of legal proceedings is out of proportion to the 
importance of matters considered. In other European countries 

defamation trial have a much shorter duration and, as a result, 
costs are a fraction of costs in England. In a recent comparable 
case in France total costs for both sides combined were less than 
10,000 Euros compared with an expected total of £7 million in NMT 
versus me, yet the amount of damages disputed was comparable 
(less than £10,000).[12] The reason for the excessive duration of 

defamation cases here is that judges spend an inordinate amount of 
time pondering issues such as the meaning of words. For example, 
in the case of the British Chiropractic Association versus Simon 
Singh senior judges spend considerably longer in deciding the 
meaning of the single word “bogus” used in Simon Singh’s article in 
the Guardian newspaper than the six days of deliberation by the 

jury in deciding which people Harold Shipman had murdered. 

8. Libel tourism is permitted, so that wealthy foreign individuals or 
corporations are allowed to sue in England, even when they are 
themselves immune to actions brought against them here. 

The result of all this is that wealthy individual and organisations can 
use the English defamation laws to prevent the truth being made 

public and therefore they can use those laws to prevent revelation of 
matters of public concern. 

 



Radical Statistics   Issue 104 

 

 22 Dr Peter Wilmshurst 

References 
1. Wood S. (2007) Co-PI of MIST alleges data mismanagement, 

misinformation. Available from 
http://www.theheart.org/article/821779.do 

2. Dowson A, Mullen MJ, Peatfield R, Muir K, Khan AA, Wells C, 
Lipscombe SL, Rees T, De Giovanni JV, Morrison WL, Hildick-Smith 
D, Elrington G, Hillis WS, Malik IS, Rickards A. (2008) Migraine 
intervention with STARFlex Technology (MIST) Trial: a prospective, 
multicenter, double-blind, sham- controlled trial to evaluate the 
effectiveness of patent foramen ovale closure with STARFlex septal 

repair implant to resolve refractory migraine headache. Circulation 
117, pp.1397-1404. 

3. Correction. (2009) Circulation 120, e 71-72. 
http://circ.ahajournals.org/content/120/9/e71.full 

4. Migraine Intervention with STARFlex Technology (MIST) Trial Data 
Supplement (2009) Circulation available from 
http://circ.ahajournals.org/cgi/content/full/CIRCULATIONAHA.10
7.727271/DC1 

5. Dowson A, Mullen MJ, Peatfield R, Muir K, Khan AA, Wells C, 
Lipscombe SL, Rees T, De Giovanni JV, Morrison WL, Hildick-Smith 

D, Elrington G, Hillis WS, Malik IS, Rickards A. (2009) Migraine 
intervention with STARFlex Technology (MIST) Trial: a prospective, 
multicenter, double-blind, sham- controlled trial to evaluate the 
effectiveness of patent foramen ovale closure with STARFlex septal 
repair implant to resolve refractory migraine headache. Latest 
version. Circulation, available from 

http://circ.ahajournals.org/content/117/11/1397.full  

6. http://webcache.gmc-uk.org/minutesfiles/2063.html  

7. Caroline Richmond. (2004) Obituary: Anthony Francis Rickards. 
British Medical Journal 329, p. 234. 

8. Dowson A, Mullen MJ, Khan AA, Rickards A, Peatfield R, Muir K, 

Wells C, Lipscombe SL, Hildick-Smith D, Rees T, De Giovanni JV, 
Morrison WL, Elrington G, Hillis WS, Malik IS. (2009) Response to 
letter regarding “Migraine Intervention with STARFlex Technology 
(MIST) Trial. Circulation 119, e194. 

9. Dowson A J, Wilmshurst P, Muir K W, Mullen M, Nightingale S on 

behalf of the MIST Study investigators. (2005) A prospective, 
multicentre, double-blind, placebo-controlled study to evaluated the 
efficacy of patent foramen ovale closure for the resolution of 
refractory migraine headache (the MIST study): prevalence and size 
of shunts. Headache Care 2, pp. 223-7. 

10. Goldacre B. (2010) NMT are suing Dr Wilmshurst. So how 

trustworthy are this company? Let’s look at their website…. 



Radical Statistics   Issue 104 

 

 23 Dr Peter Wilmshurst 

Guardian 11th December 2010, available from  
http://www.badscience.net/2010/12/nmt-are-suing-dr-
wilmshurst-so-how-trustworthy-are-they/ 

11. Wilmshurst, P. (2003) ‘Obstacles to honesty in medical research’, 

Acceptance speech, Health-Watch Award 2003, available from 
http://www.healthwatch-
uk.org/awardwinners/peterwilmshurst.html  

12. Benkimoun P. (2011) Paris court rejects drug company’s case 
against journal. British Medical Journal 342, d1498. 

 
Dr Peter Wilmshurst 
Consultant Cardiologist, Royal Shrewsbury Hospital  
Senior Lecturer in Medicine, University of Keele 
peter.wilmshurst@tiscali.co.uk 


